Symposia within the Festival of European Culture in Karlsruhe (EKT) 2014
Dr Corinna Hauswedell
Responsibility, Values, Interests. |
Curriculum Vitae
Dr. Corinna Hauswedell ist die Leiterin von Conflict Analysis and Dialogue (CoAD), Bonn.
Sie ist promovierte Historikerin und war von 2000-2006 sowie 2011 und 2012 Mitherausgeberin des Friedensgutachtens im Auftrag des Bonn International Center for Conversion (BICC), dort auch Associate Researcher; von 2006-2009 Studienleiterin für Internationale Politik, Konflikte und Geschichte an der Evangelischen Akademie Loccum, dort verantwortlich für internationale Konferenzformate. Von 1999-2004 Lehrbeauftragte an den Universitäten Mannheim, Köln und Hamburg. Seit April 2014 Senior Researcher an der Forschungsstätte der Evangelischen Studiengemeinschaft (FEST), Heidelberg.
Von 2003-2006 war sie Sprecherin des AK Historische Friedensforschung, seit 2012 Mitherausgeberin der Reihe Frieden und Krieg im Klartext-Verlag, Essen. Seit 1990 ist Hauswedell Mitherausgeberin der Vierteljahreszeitschrift Wissenschaft & Frieden; seit 2012 Vorsitzende der „Blätter-Gesellschaft“, die in Verbindung mit dem Herausgeberkreis die Monatszeitschrift Blätter für deutsche und inter-nationale Politik herausgibt.
Von 2002-2005 war sie Mitglied des Wissenschaftlichen Beirates der Deutschen Stiftung Friedensforschung.
Abstract
Responsibility, Values, Interests.Dilemmas of German Foreign Policy
German foreign policy lacks a recognisable normative compass. The hackneyed concept of “New Responsibility”—which was used in three keynote speeches at the beginning of the year by the President, the Foreign Minister, and the Defence Minister respectively—has yet to meet its end, and is rubbing up against the ambivalent increase in German power over the past two decades.
The handling of the crisis in Ukraine is merely the latest example of this. The dominance of an interest-driven “networked” security policy, the talk of “strengthening” through more arms exports, and the increased foreign presence of the German Federal Armed Forces is colliding with a civil demand for power that has long been able to claim an identity-forming social consensus. What would a strategic model of German foreign policy that does not allow military action to thwart peace-promoting and crisis-preventing diplomacy and conflict resolution look like in the future? How can the legitimate expectations of others concerning Germany as a “smart power” be communicated through a new dialogue on governmental and non-governmental forums?